Leksjon 1 – i SOS6501 og i online spill

Etter kursets første to dager, hev jeg meg rett på min 11-årige sønn, og så multitasking i praksis. Online spillet startes og andre aktiviteter settes i gang fortløpende mens han venter på at ordre iverksettes. Trekkene er klar for forskjellige utslag langt fremover. Det er åpenbart at denne kompetansen innebærer at organisasjoner må endre sine arbeidsformer, og at enheter som lykkes med å utnytte potensialet i denne kompetansen kan ha klare konkurransefortrinn. Bra begynnelse for å åpne nye mentale dører – og også se teknologisk endring på andre områder i nytt lys.

5 responses to “Leksjon 1 – i SOS6501 og i online spill

  1. Er helt enig med deg i at ungdommene ligger langt foran oss når det gjelder multitasking. Jeg synes det er greit med en ting om gangen!

  2. Har du fått igang netvibes? Jeg imponerte 11-åringen med den – og regner med å kunne lære noen triks av han når han har utforsket uten frykt…
    Lurer på om wiki-dele-idéen også er noe yngre omfavner? Noe av grunnen til at jeg sluttet etter ett år å studere jus var at miljøet var ikke-delende. På kollokviene satt jeg og snakket med kollokvielederen, og så gikk klikker derfra og diskuterte med “sine” mens det ikke ble noe deling og felles læring i gruppen.

  3. Jeg tror at evnen til multitasking er bedre i ungdommen. Hugser enda kommentarene fra mine foreldre når jeg spillte Led Zeppelin på fullt samtidig som jeg gjorde lekser og slo takten. Den tid er nok forbi. Dagens ungdom har nok enda flere muligheter til multitasking med msn, spill, tv, ipod og sms i en røre.

  4. Prøve meg med litt multitasking på jobben. Kobler to skjermer til PC’en og har mail + IE browser på en skjerm og det jeg til enhver tid jobber med på den andre skjermen. Fungerer greit. Nettsider oppdateres automatisk og jeg ser når det kommer mail og hvem det er fra.

  5. Jeg tror det er en viktig grense for hva som gjør hverdagen bedre og hva som bare gjør den mer fragmentert. Jeg har stor glede av netvibes-siden min, men store problemer på wiki’en med oppgaven, fordi jeg stadig ser andre ting som haster mer å få gjort…

Leave a Reply

