Norge skal ikke smelte den arktiske polisen!

Polarkoden må på plass! Inntil da må Norge ikke være pådriver for transport i nordøst-passasjen.

Er du i tvil om klimaeffekten er reell? At vi egentlig ikke trenger å kutte CO2? Men hva med direkte sotlegging av arktis? Tror du det vil føre til raskere eller saktere smelting av isen?

Alle har gått barbent på asfalt. Lys asfalt kan være kjølig selv på en stekende dag. Svart asfalt brenner beina.Image

Nå er norske aktører ledende i å presse frem skipsfart i Arktis. Skipene ledsages av isbrytere. Disse formørker isen. Dette har blant annet FN’s GRID-Arendal dokumentert bør bekymre oss. Bokstavelig talt. Råka er en ting, men sotutslippene er enorme. Disse kommer i tillegg til all soten som langtransporteres og som lander i de arktiske strøk. Bellona, Seas At Risk, T&E, alle er bekymret.

Aftenposten skriver i dag om Felix Tschudi som gleder seg til økt skipstransport i den nordlige skipsruten. Trafikken har økt fra 4 skip i 2010 til 46 i 2012. Da jeg jobbet med maritime saker og spesielt med Russland i NHO tidlig på 2000-tallet så jeg stadige presentasjoner om hvor viktig denne passasjen kunne bli, økonomisk.

Nå vil jeg rope et kraftig varsko. Norge må intensivere arbeidet med å få på plass Polarkoden for å regulere trafikken. Vi må også iverksette tiltak for å begrense presset fra våre kommersielle aktører. Når isen har smeltet og skipene er rene, ok. Men inntil da må vi holde hodet og arktis kaldt og slutte å forsere klimaødeleggende trafikk.

Når rederiforbundets administrerende direktør, Sturle Henriksen, sier i VG “det sårbare miljøet må skjermes”, men samtidig sier “i stedet for å motarbeide trafikken, må man bli enig om regler” er jeg enig i det første og det siste, men det er ikke motarbeiding å bremse når skaden virkelig kan såre det sårbare miljøet – ikke bare ved lokale utslipp og hendelsen, men regionalt og globalt ved ikkeopprettbar forsering av issmelting. Det vil bli skipstransport, men vi må gjøre det vi kan for å utsette tidspunktet for når isen endelig er smeltet.

Det norske forhandlingteamet i IMO, FN’s maritime organisasjon, står på. Jeg vil kjempe for å hjelpe dem slik at vi får regler på plass. Det haster. Putin så på forrige Arktiske råd at smeltingen i arktis :”er en av de aller største økonomiske mulighetene for Russland”, da skjønner man at skalaen er stor.

Beklager, Støre og Tschudi, jeg vet dette gjør LNG-transporten deres dyrere, men dere har begge råd til å vente på avkasting på de investeringene. Det har ikke verdens miljø.

Referanser:
Artikkel basert på the journal Atmospheric Chemistry and Physicshttp://insideclimatenews.org/print/5877
FN http://www.grida.no/news/press/4813.aspx
Bellona http://www.bellona.org/articles/articles_2011/Vladimir_tikhonov
Seas At Risk http://www.seas-at-risk.org/news_n2.php?page=597
T&E http://www.transportenvironment.org/publications/troubled-waters-how-protect-arctic-growing-impact-shipping

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s