Klart signal fra Difi – Det skal arbeides med menneskerettigheter i leverandørkjeden

På Difis anskaffelseskonferense ble den norske bærekraftspris utdelt. Prisen gikk til Undervisningsbygg Oslo, og det ble lagt vekt på at Undervisningsbygg oppfyller kriteriene til bærekraftige anskaffelser, samt deres vilje til å dele viten og erfaringer.

IMG_1503.JPGI utdelingen ba juryen om lov til å komme med et ønske for fremtiden; at innkjøperne inkluderer håndtering av menneskerettighetsbrudd i leverandørkjedene, slik at Anskaffelsesprisens krav om etisk, og ikke bare miljømessig bærekraft blir oppfylt. Se vinnerne her. https://www.difi.no/nyhet/2018/11/vinnerne-av-anskaffelsesprisene-2018

Dette ble underbygget ytterligere i innlegget fra direktør for offentlige innkjøp Dag Strømsnes fra Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi):  ”Arbeider du i politiet må alarmklokkene ringe, når du skal anskaffe uniformer. Her kan det være risiko for IMG_1515.JPGbarnearbeid i Bangladesh, og andre forhold.” Strømsnes la frem statistikk som viser at 66% av de offentlige innkjøperne stiller etiske krav, men kun 21% oppgir at de har rutiner for å sikre at disse overholdes.

Viktig med leverandørkjedeoppfølging

I Factlines gleder vi oss over at Difi er så tydelige på dette. Vi må ikke la de useriøse leverandørene vinne kontraktene. Om dette ikke sjekkes og vektes i offentlige anskaffelser som er en stor del av markedet i Norge så forsvinner de seriøse og skikkelige.

Innkjøperne har full juridisk ryggdekning for å kreve at grunnleggende menneskerettigheter overholdes, og hvis du ikke prøver å sjekke kan du raskt komme i en utfordrende situasjon. Se for eksempel funnene Statsbygg nylig gjorde. De er en virksomhet som tar ansvar og undersøker de reelle forholdene. De gjorde en kjedeundersøkelse på naturstein i vår, og nå jobber de med å følge opp de ganske alvorlige funnene de gjorde.

Stadig enklere for innkjøper

Det er mange som jobber for å forenkle hvordan arbeidet med oppfølging av menneskerettigheter kan gjøres uten å belaste innkjøper for mye. Et initiativ er samarbeidet mellom Mercell/SafeTag, Creditsafe og Factlines som har samlet sentrale informasjonskilder slik at overholdelse av leverandørkrav kan etterspørres og bli synlig direkte i Mercell sin portal.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s